خدمات سرویس اشتراک ویدیو VoD

سرویس اشتراک ویدیو VoD) Video on Demand)

از زمان راه اندازی سرویس اشتراک ویدیو یا VoD افراد زیادی در سراسر جهان در حال استفاده از آن هستند.

VoD یک سرویس اشتراک ویدیویی انحصاری می باشد که محتوا ویدیویی را در سرور های خود ذخیره می کند تا در زمان تقاضا کاربر بصورت پولی یا رایگان به اشتراک گذاشته شود.

در این سرویس هیچ برنامه زمانی وجود ندارد، این سرویس بگونه ای کار می کند که ویدیو های بارگذاری شده درکتابخانه های آن ذخیره می شوند تا در هر زمان که کاربران درخواست مشاهده ویدیو را ارسال کردند بتوانند ویدیو را با سرعت بالا تماشا کنند.

Vod  این امکان را فراهم می سازد تا در هر زمان بیننده بتواند ویدیو را سریع به جلو، عقب برگرداند، یا متوقف کند و از سر بگیرد.

تفاوت VoD  با پخش زنده (live stream) در چیست؟

در لایو استریم به علت اینکه پخش در زمان واقعی صورت می گیرد، کاربران باید در زمان لایو حضور داشته باشند تا پخش زنده را از دست ندهند در حالی که در سرویس VoD ابتدا ویدیوها ضبط  و آپلود می شوند تا کاربران بتوانند ویدیو مدنظر را دانلود یا مشاهده کنند و بتوانند در هر زمان پخش آن را مدیریت کنند.

پخش زنده به افراد اجازه می دهد تا در لحظه تعامل داشته باشند و در نظرسنجی ها شرکت کنند.

در پخش زنده،  به علت پخش ویدیو به صورت زنده فرصتی برای ویرایش نمی باشد در صورتی که در VoD  امکان ویرایش قبل از انتشار وجود دارد.

انواع VoD

سرویس‌ VoD اشتراکی (SVoD)

روشی برای کسب درآمد از طریق اجاره سرویس اشتراک ویدیو به مخاطبان  بصورت ماهانه یا سالانه است.

برخلاف تلویزیون که محتواهای محدودی را پخش می کند، SVoD این امکان را می دهد تا کاربران بتوانند بدون هیچگونه تبلیغاتی به ویدیوهای منتخب دسترسی پیدا کنند.

مانند : نماوا، فیلیمو

سرویس‌ VOD تراکنشی (TVOD)

سرویس TVoD یا بلیط فروشی الکترونیکی بصورتی می باشد که کاربر قبل از نمایش فیلم ابتدا باید هزینه بلیط آن را پرداخت کند. این سرویس به دو دسته طبقه بندی می شود :

1- دسترسی به محتوا به صورت دائمی

2- دسترسی به محتوا به صورت موقت

در این روش کاربران برای مشاهده ویدیو، ابتدا باید تبلیغاتی را مشاهده کنند تا بتوانند ویدیوی مد نظر را مشاهده کنند.

مانند : آپارات، یوتیوب

استریم1
سرویس پخش زنده اینترنتی و مدیا استریم اختصاصی