آموزش لایو استریم با نرم افزار OBS

دسته بندی: آموزش

نرم افزار OBS (به فارسی او.بی.اس) یک برنامه شناخته شده برای لایو استریم و پخش زنده اینترنتی می باشد. نرم افزار OBS رایگان و منبع باز است و قابلیت‌های متنوعی از جمله استریم پخش زنده از طریق پروتکل RTMP به انواع پلتفرمها، ضبط، ترکیب صحنه‌ها، تعریف انواع مختلف از ورودی های مدیا (صدا و تصویر) و… را فراهم می‌کند. OBS امکان استریم به هر پلتفرمی که از پروتکل RTMP پشتیبانی می‌کند از جمله YouTube، Twitch، Instagram، Aparat و Facebook را دارا است. با استفاده از OBS می‌توان تنظیمات مختلفی مانند کیفیت ویدیو، فریم ریت، صدا و تنظیمات دیگر را انجام دهید و ویدیوها و استریم های خود را مدیریت نمایید.

مراحل آماده سازی نرم افزار OBS:

1. ابتدا نرم افزار را از وب سایت اصلی https://obsproject.com دانلود و نصب نمایید.

2. پس از نصب OBS، نرم افزار را اجرا کنید. اگر wizard پیکربندی خودکار نمایش داده شد. آن را کنسل کرده و ببندید. همان مراحل را به صورت دستی انجام خواهیم داد.

auot-wizard-obs

 

3. بعد از اجرای برنامه در محیط اصلی برنامه بر روی دکمه Setting در پایین و سمت راست نرم افزار کلیک کنید.

4. در پنجره تنظیمات، تب خروجی (Output) مقدار بیت ریت ویدئو مطابق راهنمای پلتفرم مدنظر انتخاب کنید. معمولا این عدد در محدوده 1000 تا 1500 کیلو بیت بر ثانیه برای Video و 128 کیلو بیت بر ثانیه برای Audio می باشد.  اگر کامپیوتر شما دارای کارت گرافیک است بهتر است Video Encoder سخت افزاری انتخاب شده باشد، در غیر این صورت تنها گزینه شما احتمالا Software X264 خواهد بود.

تنظیم بیت ریت

 

 

5.در پنجره تنظیمات، در تب ویدئو (Video) تنظیمات رزولوشن تصویر مطابق راهنمای پلتفرم مدنظر جهت استریم انتخاب کنید. ابعاد تصویر ارسالی به صورت مقابل می باشد. 1280×720 افقی و فریم ریت (FPS): 30

تنظیم بیت ریت

 

6.در پنجره تنظیمات، بخش stream انتخاب شود. برای وارد کردن پارامترهای استریم مقصد نیاز به داشتن آدرس سرور استریم (server url) و کلید استریم (stream key) دارید که از داشبورد مدیریت پخش زنده (Live Stream) در پلتفرم مدنظر قابل دریافت است.

7. برای دریافت اطلاعات ارسال استریم در پلتفرم استریم1  وارد محیط کاربری خود در my.stream1.ir شوید. در صفحه داشبورد وارد قسمت “پخش زنده” شوید.

8. آدرس سرور و کلید استریم را کپی و در نرم افزار OBS در قسمت stream مانند شکل زیر وارد نمایید.

تنظیم استریم در obs

9. حال آماده سازی اولیه و تنظیمات نرم افزار او بی اس انجام شده است. با کلیک بر روی دکمه تایید (Ok) تنظیمات ذخیره و پنجره بسته می شود.

ورودی های تصویر و صدا در OBS

در نرم افزار OBS بعد از پیکربندی و تنظیمات اولیه لازم است، تصویر و صدایی که قرار است ارسال شود به نرم افزار معرفی شود. به عبارت دیگر صحنه (Scenes) و منابع (Sources) باید معرفی و تنظیم شود. برای این کار:

  1. در پنجره اصلی obs در قسمت پایین سمت چپ میتوانید scene های مختلف و برای هر scene ، سورس (source) های مختلف و متعددی را اضافه کنید.
  2. در قسمت source  منبع تصویر خود را مشخص کنید. برای اینکار روی آیکون + کلیک و یکی از موارد  را برای استریم انتخاب کنید. پر کاربردترین گزینه ها ی انتخابی به صورت زیر هستند:
    • کپچر صفحه نمایشگر: Display Capture
    • کارت کپچر ویدئویی: Video Capture Device
    • بازی در حال اجرا: Game Capture
    • پنجره‌ باز برنامه های در حال اجرا: Window Capture
    • منبع فایل ویدئویی: Media Source
    • و..

می‌توانید همزمان چند ورودی را در Scene اضافه کرده و با تغییر ترتیب نمایش و تغییر اندازه‌ی پنجره‌ها آن‌ها را مدیریت کنید. در نظر داشته باشد منابع اضافه شده در Scene به صورت لایه ای روی همدیگر قرار میگرند، لذا به ترتیب قرارگیری دقت کنید. برای تغییر لایه هر منبع میتوانید آن را با موس درگ کرده یا با نشانگر بالا و پایین در پایین کادر منابع (Sources) تغییر دهید.

 تنظیمات صدا

نرم افزار OBS دارای یک میکسر مجازی صدا به صورت کامل و حرفه ای می باشد و امکانات کاملی برای مدیریت صدا در خود دارد. ابتدا برای افزودن صدا مشابه با مرحله‌ی قبل، برای تنظیم ورودی صدا روی آیکون + کلیک کنید و یکی از موارد زیر را برای استریم صدا مشخص کنید:

  • ورودی صدا از میکروفون: Audio Input Capture
  • صدای کامپیوتر: Audio Output Capture

 

 

در سمت راست صفحه اگر حالت studio mode را انتخاب کنید میتوانید پیش نمایش در سمت چپ و خروجی برای استریم را در سمت راست مشاهده کنید.

پس از انتخاب فایل ها ، با کلیک روی start streaming ، استریم شما شروع و به سرورهای استریم 1 ارسال می شود و با کلیک روی stop streaming استریم شما قطع خواهد شد.

برای ضبط برنامه می توانید بر روی دکمه Start Recording کلیک کنید. تمام تصاویر و صدای خروجی استریم بر روی کامپیوتر ضبط خواهد شد. برای مدیریت و تنظیمات رکورد از طریق Setting اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استریم1
سرویس پخش زنده اینترنتی و مدیا استریم اختصاصی