021 - 91 300 402

سرویس پخش زنده اینترنتی اختصاصی

پخش زنده اینترنتی

استریمینگ یا لایو استریم چیست

استریمینگ یا لایو استریم چیست

استریمینگ چیست (لایو استریم)؟

مدیا استریمینگ Media Streaming ، تکنیکی است که به وسیله آن می توان یک فایل چند رسانه‌ای (multi-media) مانند صدا ویا تصویر ویدئویی را بدون این که احتیاج به دانلود همه فایل باشد، بر روی اینترنت به صورت لحظه ای از نقطه زمان مورد درخواست مشاهده کرد. به عبارت دقیق تر برای مشاهده یک ویدئو معمولی، بایستی ابتدا کل فایل در سیستم بارگزاری شده و سپس نمایش داده شود. اما ویدئو استریمینگ به شما اجازه می دهد که از محتوا قبل از اینکه تمام فایل دانلود شود، شروع به استفاده و مشاهده کنید.

در تکنیک Media Streaming داده ها بصورت مداوم از سرور به کامپیوتر کاربر منتقل می شوند و حین این انتقال قابلیت نمایش بخش های انتقال داده شده فراهم می شود. معمولا این تکنیک تنها برای انتقال فایل های چند رسانه ای مورد استفاده قرار می گیرد.  مزیت اصلی استرمینگ ویدیو این است که دیتا را در لحظه و از همان جایی که به آن نیاز دارید، به شما ارائه می‌دهد.

استریمینگ یا لایو استریم

 

امروزه سرویسهای میزبانی ویدئو با استفاده از استانداردهای رایج از جمله RTMP و HLS به صورت هم زمان ویدیو را دریافت و نمایش می‌دهد؛ به گونه‌ای که طی این فرآیند، استریم‌های فایل ویدئویی به بخش های بسیار کوتاه (TS) چند ثانیه ای تقسیم شده و پلیر به جای دریافت کل فایل به صورت تکه های مجزا دریافت می‌کند. در پخش زنده اینترنتی یا live streaming همزمان با تولید محتوای تصویری، کاربران نهایی تصاویر را دریافت و برای ایشان پخش می‌شود. مدیا استریمینگ (Media Streaming) علاوه بر شکل اجرای زنده (Live) در بازپخش (VoD) بسیار مورد کاربرد و استفاده است و به امروز نوعی استاندارد میباشد.

نحوه عملکرد استریمینگ

هنگامی که کاربری فیلمی را در اینترنت در قالب وب سایت Play می کند جریان استریم به صورت مداوم عملیات انتقال انجام داده را از سرور انجام می دهد. در مدیا استریمینگ یک Loader تحت عنوان Buffer فعالیت می کند. Buffer میزان داده انتقال داده شده از سرور به کامپیوتر کاربر را نشان می دهد. اگر میزان داده انتقال داده شده یعنی میزان Buffer از میزان داده مشاهده شده توسط کاربر بیشتر باشد عملیات Play بدون مشکل انجام می شود اما اگر Buffer از Play اصطلاحا جا بماند، پخش فیلم متوقف می شود و تا زمانی که Buffer به حد معین (معمولا چندین ثانیه جلوتر از Play) نرسد فیلم نمایش داده نمی شود.

پیاده سازی استریمنگ در وبسایت

برای پیاده سازی و نمایش مدیا (صدا ویا تصویر) به صورت استریم در وب سایت ها معمولا از نرم افزارهای نمایش فایل های چند رسانه ای از جمله مهمترین آن ها Flash ،Silver light  و اخیرا ابزارهای نمایش مبتنی HTML5 استفاده می شود. برای اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه افزودن نمایشگر و تنظیمات استرمینگ ویدئو یا صدا در وبسایت میتوانید راهکارهای معرفی شده و موجود در اینترنت را جستجو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*