آموزش لایو استریم با نرم افزار vMix

دسته بندی: آموزش

نرم افزار ویمیکس (vMix) یک نرم افزار حرفه ای و قدرتمند که برای اجرای پخش زنده اینترنتی و لایو استریم استفاده می شود. vMix قابلیت‌ ترکیب صحنه‌ها، میکس و مونتاژ صدا و تصویر، تعریف انواع مختلف از مدیا (صدا و تصویر)، امکانات بسیار زیاد جانبی مانند زیرنویس، تایتل و غیره را فراهم کرده است. نرم افزار vMix قابلیت ارسال استریم به هر پلتفرمی که از پروتکل RTMP پشتیبانی می‌کند از جمله YouTube، Twitch، Instagram، Aparat و Facebook را دارا می باشد.

ویمیکس رایگان نیست و برای استفاده بایستی لایسنس معتبر خریداری شود و یا نسخه کرک شده آن را با قبول ریسک هایی مانند عدم کارکرد درست یا از کار افتادن ناگهانی و آلودگی و غیره از سایت های دانلود نرم افزار دریافت و نصب نمود. به دلیل محیط کاربری راحت و ساده، امکانات پرشمار و رابط کاربری مناسب نرم افزار ویمیکس امروزه گزینه اول استریمر ها برای انجام پخش زنده اینترنتی و لایو استریم می باشد.

مراحل آماده سازی نرم افزار vMix برای پخش زنده اینترنتی

1. ابتدا نرم افزار را دانلود و نصب نمایید.

2. پس از اجرای نرم افزار در نوار پایین صفحه اصلی، روی چرخ دنده کنار دکمه ی Stream کلیک کنید تا پنجره تنظیمات باز شود.

 

3. پارامتر “Destination” را روی Custom RTMP Server تنظیم کنید.

تنظیمات استریم

 

4.  برای وارد کردن پارامترهای استریم مقصد باید “آدرس سرور استریم (URL)” و “کلید استریم (stream Name or key)” را از داشبورد مدیریت پخش زنده (Live Stream) در پلتفرم استریم1 دریافت کنید.

5. آدرس سرور و کلید استریم را کپی و در نرم افزار vMix در تنظیماتstream مانند شکل زیر وارد نمایید.

پارامترهای آدرس سرور و کلید استریم

 

6. پس از وارد کردن سرور و کلید استریم در همان پنجره Stream Setting ، روی چرخ دنده گزینه “Quality” کلیک کنید.مقادیر نرم افزار وی میکس خود را به شکل زیر تنظیم و آماده کنید.

7. مقدار بیت ریت ویدئو(Video Bit Rate) را مطابق راهنمای پلتفرم مدنظر انتخاب کنید. معمولا این عدد در محدوده 1000 تا 1500 کیلو بیت بر ثانیه برای Video و 128 کیلو بیت بر ثانیه برای Audio می باشد.

8. تنظیمات رزولوشن تصویر را مطابق راهنمای پلتفرم مدنظر جهت استریم انتخاب کنید. ابعاد ترجیحا 1280×720 افقی

9. تنظیمات را save کنید و پنجره را ببندید.

 

بیت ریت ویدئو و صدا

 

10. پس ازپیکربندی و تنظیمات استریم، منابع وردی (صدا، تصویر،پاورپوینت و …) را که قرار است ارسال شود معرفی کنید.برای این کار روی Add Input کلیک کنید. پر کاربردترین گزینه ها ی انتخابی به صورت زیر هستند:

• کپچر صفحه کامپیوتر : NDI/Desktop Capture
• فیلم یا کلیپ : Video
• پاورپوینت : Power Point
• کارت کپچر ویدئویی یا وبکم : Camera
• ورودی صدا از میکروفون : Audio Input
• فایل صوتی (MP3) : Audio

ورودی های وی میکس

 

11. پس از انتخاب منابع پیش نمایش پخش زنده در سمت چپ و خروجی نهایی که مخاطبین لایو می بینند، در سمت راست نمایش داده می شود.

خروجی نهایی نرم افزار وی میکس

12. با کلیک روی دکمه stream ، ارسال استریم به سرورهای پلتفرم استریم 1 آغاز می شود. کافیست در پلتفرم شروع پخش زنده را بزنید تا لایو شما در پلتفرم نهایی به نمایش در آید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استریم1
سرویس پخش زنده اینترنتی و مدیا استریم اختصاصی