021 - 91 300 402

سرویس پخش زنده اینترنتی اختصاصی

پخش زنده اینترنتی

پخش زنده اینترنتی live streaming

درباره پخش زنده اینترنتی

پخش زنده اینترنتی چیست؟

پخش زنده اینترنتی یا Live Streaming، استریمینگ ویدئویی ویا صوتی رویداد به صورت زنده و مستقیم از محل اجرای برنامه در شبکه کامپیوتری و اینترنت است. به عبارت دقیق تر صدا و تصویر از محل رویدا به صورت پخش زنده اینترنتی منتشر شده و در محیط اینترنت یا شکبه مجازی در اختیار بینندگان قرار می گیرد. بینندگان برنامه با استفاده از تجهیزات خود مانند کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی هوشمند، تبلت، تلویزیون هوشمند و غیره میتوانند برنامه را به شکل زنده و مستقیم مشاهده نمایند.

پخش زنده اینترنتی در حقیقت نوعی ویدئو استریمینگ است که فایل داده ویدئو به به شکل بلادرنگ (real-time) از محل برنامه ارسال شده و عملا به شکل یک فایل کامل نمی باشد. لذا برای پخش زنده اینترنتی حتما بایستی از پروتکلهای استریمینگ استفاده نمود.

پروتکل های پخش زنده اینترنتی

پروتکلهای استریمینگ ویدئو در پخش زنده اینترنتی متعدد هستند. کمپانی یا نهاد یا نهادهای مختلف یا کار علمی و مهندسی پروتکلی را ایجاد و سعی در بسط آن دارند. معروفترین پروتکلها RTMP، RTSP، HLS میباشند. پروتکلهای دیگر قدیمی تر مانند MMS و همچنین جدیدتر مانند MPEG-Dash نیز وجود دارد. اما اخیرا متداولترین پروتکل برای نمایش پخش زنده اینترنتی پروتکل HLS مخفف عبارت  HTTP Live Streaming  می باشد و یک پروتکل ترافیک استاندارد شده است. استانداردی که در دنیای امروز وب و ویدئو معنای گسترده ای پیدا کرده و قابلیت ویژه ای را به پلتفرم های دارای این استاندارد داده است.

پخش زنده اینترنتی امروز و فردا

با گسترش فورانی استفاده از اینترنت و شبکه های مجازی و همچنین بهبود کیفیت و سرعت اینترنت، رویکرد  عموم به رسانه تصویری و ویدئو به شکل وسیعی افزایش پیدا کرده. به شکلی که می بینیم رسانه هایی از جمله یوتیوب، آپارات، ایناستاگرام، تلگرام به دلیل همین گرایش درصدر علاقمندی قرار گرفته اند. در این بین پخش زنده اینترنتی، نیاز مردم به قرار گرفتن در جریان لحظه ای و آنی برنامه به صورت زنده را به شکل قابل توجهی پاسخ می دهد. دیدن هر رویداد برای مخاطب به صورت زنده و بدون تاخیر، حس و تجربه خیلی بهتری است.

از همین رو،  برنامه ریزان پیشتاز رویدادها، در پکیج برنامه ریزی خود حتما از پخش زنده جهت وسیعتر کردن دامنه مخاطبان و انعکاس هرچه بهتر و کاملتر برنامه خود دارند.

مزایای پخش زنده اینترنتی

پخش زنده به صورت اینترنتی رویداد در سایت یا پایگاه مجازی مزیت های بسیار زیادی دارد. که خیلی از آنها همین الان در ذهن شما ی خواننده خود به خود مرور می شود. اما به صورت تیتر وار مزیت های زیر را میتوان فهرست کرد:

  1. امکان پیوستن به برنامه توسط طیف بسیار وسیع در سطح کشور و حتی جهان
  2. ارزانتر و مقرون به صرفه بودن به دلیل تکنولوژی بالا و مدرن بودن
  3. نمایش در تمامی موبایل های دست مردم، انواع تبلت، لپ تاپ و کامپیوتر تا تلویزیون هوشمند و غیره
  4. امکان استفاده از تجهیزات اجرایی در سطوح مختلف با توجه به بودجه و نیاز
  5. پخش در رسانه یا سایت کارفرما یا برنامه گذار به صورت اختصاصی
  6. پوشش کامل از نظر زمانی و زمانبندی
  7. پوشش محتوایی به صورت اختصاصی و دلخواه مطابق نیاز برنامه
  8. توانایی پوشش انواع برنامه های خصوصی، نیمه خصوصی ویا عمومی
  9. امکان درج انواع بنر و تیزر های تبلیغاتی و اسپانسرینگ
  10. امکان ذخیره روی سرور و بازپخش تکرار به صورت درخواستی (VOD) تا مدت نامحدود

پخش زنده اینترنتی برای چه برنامه هایی مناسب است؟

پخش زنده اینترنتی برای هر کاربرد و برنامه ای می تواند استفاده شود.پخش زنده اینترنتی، برای برنامه و رویدادهایی مانند ورزشی، سمینار، نشست، جلسات عمومی، کنفرانس، کنگره، همایش، مجامع، برنامه های عمومی، فرهنگی و مذهبی، رونمایی، افتتاحیه، تبلیغات انتخاباتی، برنامه های تبلغاتی سلبریتی و… در صدر پر مخاطب ترین و پرطرفدارترین گزینه برای مردم و برنامه ریزان برنامه ها هستند.

چگونه پخش زنده اینترنتی داشته باشیم

سرویس پخش زنده ویدئویی

برای راه اندازی و داشتن پخش زنده اینترنتی لازم است قبل از هرچیز برنامه ریزی اولیه داشته باشیم. از نوع برنامه، زمان بندی، تجهیزات مورد نیاز و انتقال تصویر و نسبت به آماده سازی برای رویداد اقدام شود. همچنین بایستی یک اکانت از سرور مدیا جهت پذیرش و انعکاس استریمنگ ارسالی به مخاطبان وجود داشته باشد. با استفاده از این اکانت سیگنال تصویر را از محل برنامه به سرور مدیا (Media Server) ارسال و پلیر نمایش را در سایت یا رسانه مجازی تنظیم و پخش زنده برای مخاطبان اجرا نمود.

برای پخش زنده اینترنتی یک برنامه یا رویداد لازم است بستر و امکانات این امر مهیا و آماده باشد. امکانات در دو بخش تجهیزات محل رویداد جهت پوشش تصویری، انتقال تصاویر، انکدینگ (encoding)  و انتقال به سرور مدیا (Media Server) می باشد. در سرور مدیا سیگنال استریم  دریافتی مرتب سازی و پردازش میشود. این پردازش میتواند شامل بازسازی سیگنال، تبدیل به فرمت مناسب (مانند HLS)، تبدیل به کیفیت یا کیفیتهای سرعت متفاوت (جهت ABR مخفف Adaptive Bit Rate) باشد. تصاویر دریافتی در سرور پس از عملیات دریافت و پردازش آماده استفاده توسط نمایشگر در داخل وب سایت کاربر میباشد. این نمایشگر میتواند از انواع متداول flash player یا HTML5 یا پلیر ویدئو باشد.

شماتیک زیر نشان دهنده سیکل اجرای پخش زنده از محل رویداد تا سرورها و در نهایت بیننده میباشد.

 

امکانات لازم برای پخش زنده اینترنتی

امکانات لازم برای پخش زنده ایترنتی شامل تجهیزات و زیر ساخت مورد نیاز برای براکست میباشد.

تجهیزات محل اجرا اصولا به شکل فهرست وار به صورت زیر هستنند:

  1. دوربین یا دوربین های فیلمبرداری جهت پوشش تصویری
  2. تجهیزات دریافت، کنترل و انتقال صدا
  3. میز میکس و مونتاژ صدا و تصویر (در صورت استفاده از چند دوربین)
  4. انکودر (encoder) صدا و تصویر جهت تبدیل صدا و تصاویر به شکل مناسب برای استریمینگ
  5. استریمر (streamer). جهت استریمینگ از تجهیزات سخت افزاری آماده یا نرم افزارهای قابل نصب روی کامپیوتر و لپ تاپ میتوان استفاده نمود.
  6. تجهیزات شبکه و انتقال. انواع مودم یا روتر مورد نیاز جهت ارتباط با سرور با پهنای باند مناسب

تجهیزات برادکست که معمولا تجهیزات زیرساخت هستند:

  1. اکانت بر روی سرور مدیا (Media Server)
  2. صفحه پلیر و نمایشگر بر روی سرور وب (Web Server)
  3. سایر لینکها و خروجی های مورد نیاز و همچنین پنل مدیریت آنلاین استریمینگ جهت استفاده از آپشن های سرور مدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*